Grønt flagg

Tildra barnehage vinner av Grønn Barneby's Miljøpris 2011.

Tildra barnehage ble sertifisert med Grønt Flagg den 08.04.2009. Ordfører Rita Ottervik kom på besøk i barnehagen og overrakk flagget til fornøyde barn og voksne.

Vi ble sertifisert på grunnlag av vårt arbeid med sunt kosthold.

Vi følger nasjonale retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Vi har et variert utvalg av sunne og gode pålegg til formiddagsmaten, og vi drikker kun melk og vann. Vi serverer varm mat hver onsdag. Bursdagskakene er på Kongla erstattet med nystekte, grove rundstykker. På Kreklingen og Røsslyngen serveres smoothie.

Det serveres et rent fruktmåltid på ettermiddagen, og vi legger vekt på at maten skal se innbydende ut. Frukt og grønnsaker tilbys til alle måltider. Vann er tørstedrikk.
Vi er også opptatt av å legge til rette for en god stemning rundt måltidet, slik at det blir en trivelig stund for både små og store.

Vi har de siste årene videreutviklet vårt arbeid med Grønt Flagg, og vi har jobbet mye opp i mot temaene: fysisk aktivitet og skogen. Vi har flotte turområder ute i Tillermarka som vi besøker hver uke. Disse ligger i gangavstand fra barnehagen.

Vi har en etter hvert lang tradisjon for "Familiestien". I samarbeid med barna lager vi poster med bilder og spørsmål som blir hengt opp på våre faste turplasser i Tillermarka. Vi deler ut kart over området til alle familiene som er tilknyttet barnehagen, og foreldre og barn drar ut på tur i skogen for å finne postene.

Pga "Familiestien" ble barnehagen trukket ut som vinner av Grønn Barneby's Miljøpris 2011.                    Den 08.06. 2011 kom ordfører Rita Ottervik nok en gang på besøk, og vi fikk overrakt prisen på kr 20 000. Pengene har i ettertid blitt benytttet til viderutvikling av miljøarbeidet.